Konfliktuskezelés és kommunikációs problémák a párkapcsolatban

Írta Szexvital.hu 2022-04-27 0 Hozzászólás

Néhány kisebb és nagyobb vita óhatatlanul előfordul minden párkapcsolatban. Azonban a konfliktusok kezelésének módja nagyon sokat elárul a kapcsolat minőségéről, illetve azt is megmutathatja, hogy milyen kifutása lesz az együtt töltött időnek. Ugyanez igaz a kommunikációs módszerekre is: szerencsére mind a konfliktuskezelés, mind a kommunikáció fejleszthető. Nem hiányzik hozzá más csak egy kis odafigyelés, meg persze az akarat.

Az emberek többsége nem szeret olyan párkapcsolatban élni, ahol az őszinteség, az egymással való beszélgetés és odafigyelés képessége nem alapvető érték. Ha ezekre nem fordítunk elég figyelmet, nemcsak elbeszélünk egymás mellett, de a konfliktusok során nem megoldani, hanem inkább mélyíteni fogjuk a fennálló problémát.

Minden szempontból sokkal kielégítőbb lesz a párkapcsolatunk, amennyiben tudjuk, hogy kommunikáljunk egymással egy mindennapi beszélgetés, de egy komolyabb vitatkozás során is úgy, hogy ne okozzunk komoly károkat.

Konfliktuskezelés a párkapcsolatban

A konfliktuskezelés kulcsfontosságú része a kapcsolatoknak. Amennyiben itt sikerrel vesszük az akadályokat, akkor a párkapcsolatban felmerülő nézeteltérések és véleménykülönbségek eligazítása segíthet még közelebb kerülni egymáshoz. Kezdésként azonban tudnunk kell, hogy mi a konfliktuskezelés és meg kell találni a közös hangot ennek megvitatásához.

Mi tehát a konfliktuskezelés? Általánosságban véve elmondható, hogy a konfliktuskezelés a viták kezelésének egyik módja. A konfliktuskezelés egy olyan kifejezés, amellyel gyakran találkozhatsz a munkahelyeden is.

Annak ellenére, hogy számos elmélet létezik, amelyek a konfliktuskezelést különböző „típusokba” sorolhatják, mint például az elkerülő vagy együttműködő típusba, végső soron mégiscsak a kommunikáció áll a konfliktuskezelés középpontjában. Egyszerűen szólva, arról van szó, hogy megtanuljunk hatékonyabban és értőbben beszélgetni a párunkkal.

 

 

Konfliktuskezelés a gyakorlatban

A partnerünk kommunikációs stílusának megismerése idővel fejlődni fog, de a kapcsolat során a nyílt és őszinte párbeszéd rendkívül fontos. Nemcsak az a fontos, hogy a párunk tulajdonságaival, céljaival és értékeivel ismerkedjünk meg annak érdekében, hogy jobban megérthessük, ki ő.

Legalább ilyen fontos, hogy kérdéseinkkel a kommunikációs preferenciáit is felmérjük. Ezzel tisztázhatjuk, hogy kinél-hol húzódik a határ, milyen kommunikációs stílusok és szavak, magatartások triggerelik őt, illetve azt sem árt felmérni, mire van szüksége egy vitát követően, hogyan viseli azt.

Persze a konfliktuskezelés módja nagymértékben függ attól, hogy milyen kommunikációs és konfliktuskezelési példákat látva nőttél fel. Valamint attól is, hogy milyenek voltak más – romantikus és plátói – kapcsolatok az életedben. Például lehet, hogy neked szükséged van egy-egy vitát követően néhány percnyi egyedüllétre, hogy lenyugodj, de a párod pedig már 2-3 perccel később túllépne a dolgon.

Azonban egy párkapcsolatban a különbözőségek ellenére nem az számít, hogy a konfliktuskezelést pontosan ugyanúgy közelítsétek meg. Az a fontos, hogy rendelkezzetek önismerettel és rugalmassággal a tanuláshoz, alkalmazkodáshoz és kommunikációhoz.

Az első lépések: ismerd meg a saját és a párod konfliktuskezelési stílusát

Gondold végig akár egyedül, akár a pároddal közösen: hogyan kezeltél korábban egy-egy konfliktust? Nem kell feltétlenül párkapcsolatot vizsgálnotok, hiszen barátságokon és családi kapcsolatokon keresztül is felmérhetitek saját magatok konfliktuskezelési szokásait.  

Olyan kérdéseket vesézzetek ki, mint például:

  • amennyiben nézeteltérés merül fel, készen állsz a konfliktusra vagy inkább vissza akarod fogni magad?
  • mennyire hajlasz a kompromisszumra?
  • mennyire engedsz teret a másik fél érveinek és szempontjainak?
  • mire van szükséged egy-egy vitát követően?
  • mennyire kommunikálsz őszintén?

A lényeg az, hogy ne változtassatok semmit: a gyakorlat lényege az, hogy megértsétek honnan indultok. Rendkívül hasznos dolog a konfliktuskezelési stílusok tudatos átbeszélése, amikor nem veszekedtek, nagyszerű módja ez annak, hogy közös nevezőre kerüljetek, amikor az indulatok a tetőfokára hágnak.

 

 

Különböző konfliktuskezelési stílusok léteznek

Az egyik népszerű értékelési eszköz, a Thomas-Kilmann módszer. Thomas és Kilman szerint ugyanis az együttműködés szintjének figyelembevételével 5 féle konfliktuskezelési stratégia különböztethető meg egymástól.

  1. A versengő

Ide sorolhatod magad akkor, ha erős az önérvényesítési képességed, soha nem ismered el a hibáidat és a tévedéseidet, emellett nem félsz attól, hogy a vitapartneredet – legyen szó akár a párodról vagy a munkatársadról – lenyomd a vitában. Gyakran előfordul, hogy a győzni akarást tartod szem előtt, nem pedig annak az alapproblémának a megoldását, ami miatt kirobbant a konfliktus. Párkapcsolatban így gyakran a kudarc, a veszteség érzésével szembesíted a párodat, aminek szinte egyenes következménye lesz az elhidegülés és a kapcsolat megromlása.

  1. Az alkalmazkodó

Az alkalmazkodó típusok számára nem a saját céljaik a fontosak, hanem a párjuké. Ennek érdekében az esetek többségében háttérbe szorítják vagy akár le is mondanak a saját vágyaikról, céljaikról. Amellett, hogy belátó típus vagy, nagyon befolyásolható, talán túlságosan alkalmazkodó.

  1. Az együttműködő

Együttműködő félként számodra nem csak az egyéni célok – a sajátod vagy a párodé – a fontosak, hanem a kettőtök, a kapcsolatotok közös célja. Nem akarod leuralni a párodat, mert fontos számodra az ő nézőpontja és véleménye is, olyan megoldást szeretnél keresni a problémára, ami mindkettőtök számára előnyös. Emiatt a gondolkodásod empatikus és nyitott, remek hatással lehet bármilyen – szerelmi, baráti, családi – kapcsolatra. Ez az a konfliktuskezelési stratégia, ami növelheti az egymás iránti elköteleződést és bizalmat.

  1. A kompromisszumkereső

Ebben az esetben is a közös megoldás a cél, de kevésbé szorítod háttérbe a saját céljaidat és véleményedet, mint az együttműködő típus. Igaz, számodra még mindig fontos a vitapartner véleménye és nem is versengsz azért, hogy lenyomd az adott veszekedés során.

Mindazonáltal a kompromisszum azt jelenti, hogy neked és a párodnak is fel kell adnod valamennyit a saját célotokból, így igazából egyikőtök számára sem lesz hosszú távon kielégítő az adott megoldás. Bár ez tűnhet a legészszerűbb választásnak, alááshatja a kettőtök közötti bizalmat, ha túl gyakran éltek kompromisszumokkal.

  1. Az elkerülő

Ha az elkerülő típusba tartozok, akkor nem vállalod fel a konfliktust, hanem inkább megpróbálod kizárni az életedből a problémákat. Emiatt hajlamos vagy a fontos és kevésbé fontos döntések, illetve döntési helyzetek halogatására is, ami viszont tovább növeli a szorongást.

Emellett tovább eszkalálja a problémát, hogy mivel nem vállalod fel a véleményedet és a konfliktusokat, azokat eltemeted magadban. Azonban előbb-utóbb ezek ki fognak robbanni belőled, ami pusztító hatással lehet a kapcsolatodra.

Hogyan fejleszthető a konfliktuskezelés és a kommunikáció?

Mindennek alapja az őszinteség és a nyílt kommunikáció, a másik véleményének és érdekeinek tiszteletben tartása. Ezen felül arra is szükség van, hogy pontosan ismerjétek egymás igényeit és annak megfelelően kommunikáljatok.

Emellett az sem hátrány, ha egymás igényeinek figyelembevételével kialakítotok néhány szabályt, amit a vitás helyzetek megoldása során alkalmaztok. Ez vonatkozhat arra, hogy leírjátok egy lapra a problémát és azt, milyen megoldással lennétek elégedettek, de arra is, hogyan hagyjátok a másikat lecsillapodni. Csak rajtatok áll.

Fontos a minőségi kommunikáció is: legyenek kütyümentes időszakok és tudatosítsátok magatokban, hogy a social mediában, azaz a Facebookon, Instagramon, Snapchaten, e-mailben folytatott kommunikáció nem helyettesíti a személyes, egymással szemtől szembeni beszélgetést. Ezt sose spóroljátok meg.

Játsszatok! Ne egymás ellen kis játszmákat, hanem társasjátékokat. Így vicces és kontrollált körülmények között kerültök szembe egymással, ezáltal fel tudjátok mérni a saját és egymás kommunikációs szokásait, amit később tovább fejleszthettek.

Persze akár néhány szextársasjáték is a segítségetekre lehet, főként a metakommunikáció során.

Véleményed